نئوپان چیست؟

نئوپان از فشردن و همگن ساختن خرده چوب های زائد، تراشه های چوب بری و یا خاک اره ساخته می شود و سپس با نوعی چسب یا رزین ترکیب شده و طی مراحل چندگانه گرمادهی و فشرده سازی ساخته می شود. پس از فشرده سازی انواع چوب نئوپان با ضخامت ها و کاربردهای مختلف تولید می شود و بعد از سرد شدن و سمباده کشیدن جهت مصارف مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول نسبت به سایر فراورده های چوبی مانند ام دی اف یا تخته های چند لایه به علت مقاومت پایین، عدم مقاومت در برابر نم و رطوبت، از قیمت کمتری برخوردار است.
انواع نئوپان بر اساس روش ساخت
نئوپان حاصل از پرس صفحه ای
در این روش تولید، جهت طول ذرات تخته چوب مرتب می شود. این محصول به تخته های یکنواخت یک لایه، تخته های سه لایه، تخته های چند لایه و تخته های بدون لایه دسته بندی می شوند.
نئوپان حاصل از پرس قالبی
تفاوت این نوع نئوپان با نوع ساخته شده به روش پرس صفحه ای فقط در شکل صفحه پرس است. صفحات پرس قالبی به شکل های فرورفته, انحنا دار, برجسته و پروفیل دار می باشند و حاصل کار، ایجاد تخته هایی در اشکال مختلف است.
نئوپان حاصل از پرس غلتكي
در این روش مخلوط خرده چوب و چسب از بین غلتک هایی که حرکت چرخشی دارند عبور کرده و به ضخامت تنظیم شده در می آیند. با استفاده از این روش می توان تخته چند لایه، سه لایه، یک لایه و بدون لایه تولید نمود.
انواع نئوپان بر اساس روکش آن
    تخته چوب بدون روکش
    تخته چوب با روکش طبیعی
    تخته چوب با روکش مصنوعی
    تخته چوب لاک کاری شده
معمولا برای افزایش زیبایی این محصول، آن را با ورق های ملامینه روکش دار می کنند. روکش ملامینه سطحی براق دارد و در انواع رنگ ها موجود است.
روکش های چوبی از انواع دیگر روکش ها برای این محصول بازیافتی هستند. روکش چوب یک لایه نازک از چوب است که با ضخامتی در حدود ۰٫۳ تا ۳ میلی متر تولید می شود و جهت ایجاد زیبایی در تخته های نئوپان به عنوان روکش استفاده می شود. استفاده از روکش های چوبی به ویژه در کابینت های آشپزخانه بسیار پرطرفدار است. روکش ها در انواع مختلف و به صورت مترمربع در بازار عرضه و به فروش می رسند. روکش های چوب طبیعی در انواع مختلف و زیبایی موجود هستند که می توانید با توجه به سلیقه خود و دکوراسیون منزل خود از انواع آن استفاده نمایید.
در صورتی که از روکش های کاغذی برای روکش کردن این محصول استفاده شود، نئوپان روکش شده را لترون می نامند. این نوع نئوپان معمولا کیفیت مناسبی ندارد و در برابر عواملی مانند ساییدگی آسیب پذیر است و به راحتی دچار مشکل می شود. استفاده از این نوع روکش در دکوراسیون چندان مناسب نبوده و توصیه نمی شود.