ام دی اف

ام دی اف یا همان تخته فیبر دانسیته متوسط (MDF) به عنوان عمده ترین محصول از پانل های فیبری، مهمترین سهم از بازار مصرف این فرآورده را به خود اختصاص داده است.

ام دی اف
در ساخت این تخته که یکی از انواع فرآورده های مرکب چوبی است، از الیاف چوبی یا سایر مواد لیگنوسلولزی استفاده می شود. این الیاف همان عناصر یا سلول های تشکیل دهنده ساختار چوب هستند که توسط روش های مختلف از چوب جداسازی می شوند و در مرحله اول به صورت مجموعه ای تحت عنوان تشک الیاف درآمده و در مرحله بعد با فشرده شدن بصورت تخته نهایی در خواهند آمد.

تاریخچه تولید ام دی اف
تخته فیبر دانسیته متوسط (MDF) برای اولین بار در دهه 1960 در ایالات متحده طراحی و تولید شد که اکنون در بسیاری از کشورهای جهان تولید می گردد.

ویژگی های ام دی اف
ام دی اف (MDF) یکی از انواع تخته فیبر می باشد که به دلیل داشتن ویژگی هایی از قبیل ساختار همگن، سطوحی صاف، لبه های فشرده، قابلیت پرداخت، ابزار خوری، رنگ خوری، و.... جایگاه ویژه ایی را در بازار مصرف فرآورده های چوبی به خود اختصاص داده است.

به علت همگنی و استحکام لبه های تخته فیبر نیمه سنگین (MDF)، می توان آن را بدون زهوارکوبی، به راحتی ماشینکاری و پرداخت نمود. مصرف عمده ی این فرآورده در صنایع مبلمان می باشد که به عنوان مغزی پانل ها کاربرد دارد.

این تخته ها با استفاده از فرآیند خشک و پرس گرم  با دانسیته حدود 0/8-0/5 گرم بر سانتی متر مکعب ساخته می شوند. سطوح این فرآورده را می توان با نقوش برجسته یا با انواع روکش های مصنوعی مثل ملامینه، هایگلاس و ... پوشاند و در ضخامت های شش تا 40 میلی متر تولید نمود.

مصرف عمده ام دی اف در صنعت مبلمان است و در حال حاضر با تخته خرده چوب برای مصارف داخلی رقابت نموده و در برخی موارد جایگزین آن می شود. در ساخت تخته فیبر دانسیته متوسط (MDF) از چسب های مصنوعی بخصوص چسب های ملامین فرم آلدئید و اوره فرم آلدئید استفاده می شود.

این مقاله از سایت https://khooger.plus/ برگرفته شده است.